Lydie Šloufová
Odkud pocházím?
Narodila jsem se 1952
v Praze, ale chodit do školy jsem začala už v Plzni.
Maminka pocházela z tradiční evangelické
rodiny, tatínek z katolické rodiny, kde
postupně všichni kromě babičky přestoupili
k evangelíkům. Naše rodina měla vlastně už tehdy
ekumenický rozměr: Přátelské a
příbuzenské vztahy nás spojovaly
i s významným starozákoníkem,
profesorem Hellerem, strýc si z legií
v Rusku přivezl tetu Nonnu, dceru pravoslavného popa,
babiččina sestřenice byla jeptiškou. Možná ani moc
nepřekvapilo, že jsem si vzala katolíka a mezi osobnosti,
které nás ovlivnily, se přidal i manželův
strýc, katolický teolog, františkán
Bonaventura Bouše.
Evangelické brigády
v 70. letech, kde byla práce v lese záminkou
k biblickým programům a dlouhým
večerním rozhovorům o životě i víře,
a ekumenická atmosféra mezi plzeňskou
mládeží, takzvané „trialogy“, při
kterých si tehdy zkušenosti vyměňovala mládež ze 3
církví – to je to, co nás formovalo.
Co pro mne znamená sbor?
Znamená pro mne domov.
Stále více si to uvědomuju, teď když už mí
rodiče nejsou naživu. Sbor uprostřed jiných sborů a
jiných církví. Jako rodina uprostřed
širšího příbuzenstva. Domov, kam se člověk
vrací, kam se těší, kde si může vylít
srdce a načerpat novou sílu. Ano, jako z domova
je třeba z něho také vycházet. Jít
ven mezi jiné lidi.
V dětství jsem si
hrála jen s dětmi z nedělní školy. To
s manželem jsem poznala, že člověk může mít
přátele i v jiných církvích.
Že dokonce není nic povrchního na tom, prožije-li
mnoho krásného s lidmi, se kterými ho
nespojuje víra, ale profese, koníček, nadšení.
A se svými dětmi jsem
poznala, že o tom, o čem naše generace mluvila
v soukromí a za zavřenými dveřmi,
o všech svých obavách i nadějích,
o nejhlubší podobě své duše, lze mluvit bez
zábran třeba ve škole nebo v hospodě.
Co si přeju pro své děti?
Není ta otevřenost všem, ta
šíře na úkor hloubce? Nevím. Ale pečovat
celý život jen o budování svého
domova, na tom je něco smutně sobeckého. Bude-li se
církev (sbor) motat stále jen kolem své
zbožnosti, svého majetku, svých
přátelských vztahů, a nebude nic platná
společnosti venku, neplní svůj úkol. Domov
nás má přece připravit pro život s lidmi.
Učím na
Církevním gymnáziu žáky převážně
necírkevní, ale zázemí víry
prosvítá denně běžnými situacemi. Chtěla bych,
aby mí žáci i mé dospělé děti dovedly do
světa vnést trochu víc porozumění, trochu
víc spravedlnosti, trochu víc zodpovědnosti a
sociálního cítění. Aby se zeptali jako
v podobenství: „Pane, kdy jsme tě potkali
vězněného, nahého, hladového, a pomohli jsme
ti?“ A mohli slyšet odpověď: „Cokoliv jste učinili
mým nejmenším bratřím, mně jste učinili.“
Jak se to odráží v mé
výtvarné tvorbě?